Muzyka na Rok Wiary
Akademicka Pasja wg św. Mateusza u Franciszkanów W sobotę 23 marca o godz.20.00 w Kaplicy Męki Pańskiej Bazyliki Franciszkanów w Krakowie miał miejsce drugi koncert cyklicznego projektu W Roku Wiary Muzyką i Słowem realizowanego we współpracy partnerskiej pomiędzy Akademią Muzyczną i Klasztorem Franciszkanów w Krakowie. Wykonanie Pasji wg św. Mateusza na głosy solowe i chór mieszany autorstwa ks. Wojciecha Lewkowicza poprzedzone zostało słowem komentującym znaczenie w chrześcijańskiej tradycji uroczystości Niedzieli Palmowej przygotowanym i przekazanym przez franciszkanina o. Jacka Wójtowicza, który koordynuje projekt ze strony Klasztoru Franciszkanów. Fragmenty chóralne, krótkie, rapsodyczne, głównie w technice fugowanej kontrapunktujące solową narrację Pasji wykonał chór ? zaiste mieszany nie tylko ze względu na rodzaje głosów. Zespół składał się bowiem z Chóru Kameralnego Instytutu Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie przygotowanego przez Małgorzatę Chyła; Zespołu Wokalnego Singet przygotowanego przez Janusza Wierzgacza; studentów Organowego Koła Naukowego Zecer oraz Koła Naukowego Emisji Głosu , których przygotowała Anna Piwowar ? ten mieszany skład wsparło jeszcze kilku śpiewaków chóru Uniwersytetu Papieskiego Psalmodia. Pomimo iż zespół ten zorganizował się zaledwie przed dwoma tygodniami tylko ( jak na razie) w celu wykonania Pasji ks.Lewkowicza – pod chórmistrzowską ręką Włodzimierza Siedlika brzmiał jak formacja pracująca wspólnie od dłuższego czasu i mająca za sobą wiele znaczących wykonań. Oszczędna, by nie rzec purytańska, jakby w liturgicznym rycie ograniczona do minimum ilość środków przekazu muzycznego partii solowych wymagała od śpiewaków niezwykłej ,niemal charyzmatycznej, specyficznej ekspresji korespondującej z językiem Ewangelicznego opisu dramatu Męki Chrystusa. Sposób interpretacji Pasji przez trójkę solistów ( Zdzisław Adamkiewicz ze względu na chorobę nie wziął udziału w koncercie): wspaniale różnicującego wokalnie i aktorsko dramaturgię postaci m.in św. Piotra Judasza czy Piłata Piotra Kusiewicza ? tenor; niezwykle trudnej w sferze przekazu wokalnego i pojęciowego obszernej , epickiej opowieści barytona Jacka Ozimkowskiego w partii Ewangelisty i silnie poruszającego emocje w basowej partii Jezusa Marcina Wolaka – wprowadzał słuchaczy wypełniających wnętrze Kaplicy w stan głębokiej medytacyjnej kontemplacji tekstu Ewangelii i sprawiał, iż , wydawałoby się , momentami ożywały zdobiące Kaplicę obrazy Drogi Krzyżowej pędzla Józefa Mehoffera. Dziękując za obecność na koncercie zapraszamy na kolejny, trzeci kwietniowy koncert Wielkanocny, którego szczegóły już niebawem będą anonsowane na afiszach, na stronach internetowych Akademii i portalach Franciszkanów, a który odbędzie się 23 kwietnia ( wtorek) o godz. 20.00 w Bazylice Franciszkanów w Krakowie. Wanda Falk, dyr. Artystyczny projektu W roku wiary Muzyką i Słowem.